مسیر صعود بورس تهران 1401/7/16

  934 (5/5)  

Your page rank:

با دید تئوری و تکنیکالی اکسپرت ها می توانند معامله انجام دهند. مسئله اساسی در رابطه با ربات های معامله گر این است که چگونه و برای چه چیزی از آن ها استفاده شود تا به صحیح ترین شکل ممکن معامله کنند. اکسپرت ها یا

مسیر صعود بورس تهران 1401/7/16

پایگاه خبری فارکس اکشن: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با مهدی حیدرزاده کارشناس بازار سرمایه به بررسی مسیر بورس در سال ۱۴۰۱ و چالش‌های آن پرداختیم. وی معتقد می باشد، که مشکل اصلی این روزهای بورس تهران افزایش بهره بانکی و سود بدون ریسک است و تا زمانی که این نرخ کم نیابد، سرمایه جدیدی به بازار سهام وارد نمی‌شود و به صورت روزانه شاهد خروج پول خواهیم بود. به اعتقاد حیدرزاده احیای برجام تا حدودی می‌تواند به بهبود وضعیت عملیاتی شرکت‌های بورسی کشور کمک کند اما نمی‌تواند تنها راه نجات بازار سرمایه باشد.

ارزیابی این روزهای بازار سرمایه ایران

این کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی شرایط این روزهای بورس تهران بیان کرد: بازار سهام به صورت سنتی به عنوان سپر تورمی برای سرمایه‌گذاران نقش ایفا می کند. دلیل جاماندن بورس از بازارهای موازی با نگاهی به سابقه تاریخی، موضوع صعود نرخ بهره بانکی بوده است و تصمیمات دولت و بانک مرکزی برای انباشت منابع در بانک‌ها نیز این جاماندگی را تشدید کرده است. بحران کامودیتی‌ها در بازار جهانی، بحران سیاسی در داخل کشور و ابهامات برجام موضوعاتی هستند که تمایل سرمایه‌گذاران را برای وارد شدن به بازار سرمایه کاهش داده است. بازار مسکن، طلا و ارز به واسطه زیاد شدن هزینه ساخت و دستمزد در بازار مسکن و انتظارات تورمی رشد طبیعی را تجربه کرده است،‌ درحالی که بازار سرمایه به دلیل ابهامات و عدم اعتماد روند فرسایشی را در پیش گرفته است البته به نظر می‌رسد در چند ماه آینده بورس تهران روند صعودی و ملایم تری را پ آغاز کند.

اهمیت احیای برجام برای بورس تهران

حیدرزاده درباره اهمیت احیای برجام برای بورس معتقد بود: در بازه سه ماهه و به دلیل برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و تغییر وضعیت تصمیم‌گیری نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای احیای برجام داشت، از سوی دیگر در میان سیاست‌مداران کشور نیز عزم جدی برای توافق دیده نمی‌شود. با توجه به دلار محور بودن بورس تهران و تاثیر مستقیم برجام بر دلار و صنایع صادرات و همچنین محیا شدن امکان رشد و توسعه صنایع به نظر می رسد بدون ارتباط مناسب با کشورهای دیگر چشم انداز مناسبی برای بازار سرمایه در دسترس نیست.

دلیل واگرایی دلار و بورس

با توجه به سقف‌شکنی دلار در بازار آزاد و کاهش امیدواری به احیای برجام در آینده نزدیک، مهدی حیدرزاده در رابطه با چشم‌انداز بورس بیان کرد: با ادامه شرایط موجود باید انتظار یک شوک ناگهانی و افزایشی را داشته باشیم ولی به نظر می‌رسد فرضیه نبود برجام در دلار دیده شده و افزایش بیشتر در قیمت دلار را نخواهیم داشت چراکه برجام تنها عامل تاثیرگذار در قیمت دلار نیست و نبوده است.

مهم ترین دلیل رکود حاکم بر بازار سرمایه سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره است و ارزش جایگزینی بورس تهران نسبت به دلار در گذشته یک روند طبیعی به خود داشته است. از آنجایی که با افزایش قیمت دلار همچنان شاهد خروج پول‌ها از بازار سرمایه هستیم این موضوع نشان دهنده آن است که مسیر بورس از دلار جدا شده است. دلیل این موضوع را می‌توان در ابهاماتی که بر بازار سرمایه سایه افکنده است خلاصه کرد و به نظر می‌رسد هم اکنون نرخ بهره بدون ریسک مهمترین دلیل وضعیت رکودی بورس است.

آخرین اخبار:

عنوان خبر: مسیر صعود بورس تهران 1401/7/16
این گزارش خبری توسط تیم خبرگزاری فارکس اکشن گردآوری و در شماره منحصربفرد در آرشیو حقوقی این مجموعه ثبت شد.

فهرست مطالب:

تبلیغات منتخب :

فهرست مطالب: